Zajęcie Egzekucyjne

Zajęcie egzekucyjne polega na ograniczeniu możliwości swobodnego korzystania przez dłużnika z jego majątku, aby zmusić go do spełnienia zobowiązania wobec wierzyciela. Jest to kluczowy element każdego postępowania egzekucyjnego, który ma na celu wyegzekwowanie należności.


„Kwota wolna”  

Środki zgromadzone na rachunku, których prawie nigdy nie obejmie zajęcie  –zazwyczaj możesz nimi swobodnie dysponować:

  • Jest to 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę,
  • W 2024 roku kwota wolna w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca wynosiła 3181,50 zł, a od dnia 1 lipca 2024 roku wynosi 3225,00 zł.
  1. Kwota wolna przysługuje tylko Klientowi indywidualnemu – nie przedsiębiorcy ani rolnikowi. 
    Obejmie zatem pieniądze na kontach osobistych takich jak:
    - rachunek oszczędnościowy,
    - rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy,
    - konto walutowe osoby fizycznej,
    - rachunku terminowej lokaty oszczędnościowej.
  2. Kwota wolna nie dotyczy zajęcia alimentacyjnego.
  3. W każdym miesiącu ta kwota wolna się odnawia (ale się nie kumuluje). Oznacza to, że w każdym miesiącu masz ponownie do dyspozycji maksymalnie 3225,00 zł – niezależnie od tego, czy wykorzystałeś tą kwotę w poprzednim miesiącu.
  4. Oprócz kwoty wolnej są również Świadczenia ustawowo zwolnione spod egzekucji.

Każda operacja, która obciąża rachunek tj. płatność kartą, wypłata w bankomacie, przelewy na rachunki bankowe, pomniejszają przyznany przywilej kwoty wolnej.

Kwotę wolną pomniejszają także przeksięgowania między własnymi kontami.

Jeśli:
- przelejesz pieniądze między rachunkami lub anulujesz przelew,
- operacje wykonane kartą w poprzednim miesiącu rozliczyły się w miesiącu bieżącym i pomniejszyły przypisaną do rachunku kwotę wolną, skontaktuj się z nami, skorygujemy wysokość kwoty wolnej.



Korzystając z kart bankomatowych należy pamiętać o:

  • nie zapisywaniu numeru PIN;
  • nie trzymaniu numeru PIN i karty w jednym miejscu;
  • nie udostępnianiu numeru PIN i karty innym osobom;

Zgubiona lub skradziona karta bankomatowa?

Niezwłocznie zgłoś taką sytuację telefonicznie: (+48) 828-828-828 lub (+48) 86 215 50 50 czy też osobiście w dowolnej jednostce Banku Polskiej Spółdzielczości lub Banku Spółdzielczego. Bank ponosi odpowiedzialność finansową za transakcje dokonane od momentu zgłoszenia zastrzeżenia karty.