Jak dbać o bezpieczeństwo pieniędzy korzystając z bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej?

 

Zawsze przestrzegaj podstawowych zasad bezpieczeństwa.
Oszuści próbują wykorzystać Twoje roztargnienie i nieostrożność. Nie daj się zaskoczyć!


URZĄDZENIA DOSTĘPOWE I OPROGRAMOWANIE

    ✔︎   Nie wolno korzystać z komputerów ogólnie dostępnych (np. w kawiarenkach internetowych);
    ✔︎   Nie wolno korzystać z niezaufanych sieci komputerowych;
   ✔︎   Należy zawsze używać aktualnego oprogramowania ochrony antywirusowej wraz z zaporą oraz aktualizować na bieżąco system operacyjny. Instalowanie i aktualizacja oprogramowania powinna odbywać się zawsze tylko ze sklepów z aplikacjami i z oficjalnych stron producentów. Prosimy nie pobierać oprogramowania z linków i innych nieznanych źródeł.

LOGOWANIE

    ✔︎    Zachowanie poufności danych do logowania. Identyfikator i hasło logowania przeznaczone są tylko dla jednej osoby. Nie wolno udostępniać identyfikatora i hasła logowania innym osobom. Przekazanie tych danych osobom trzecim naraża na ryzyko utraty pieniędzy zgromadzonych na rachunku; 
    ✔︎    Nie należy trzymać hasła logowania wraz z obiektem służącym do autoryzacji (np.: token, karta kryptograficzna, Aplikacja mobilna na urządzeniu mobilnym) w jednym miejscu; 
    ✔︎    Kartę kryptograficzną po dokonaniu autoryzacji operacji należy usunąć z komputera; 
    ✔︎    Nie wolno zezwalać przeglądarce na zapisywanie identyfikatora i hasła; 
    ✔︎    Należy pamiętać o regularnej zmianie hasła, używając kombinacji dużych i małych liter, cyfr oraz znaku specjalnego; 
   ✔︎    Nie wolno logować się za pomocą adresu lub linku przesłanego w wiadomości e-mail – adres strony logowania należy wprowadzać samodzielnie lub korzystając z odpowiedniego linku wyłącznie na stronie banku; 
    ✔︎    Nie wolno po zalogowaniu do systemu transakcyjnego odchodzić od komputera, a po zakończeniu pracy należy wylogować się i zamknąć przeglądarkę; 
    ✔︎    Przed zalogowaniem należy sprawdzić, czy połączenie z bankiem jest szyfrowane – powinna się pojawić kłódka na pasku przeglądarki; 
    ✔︎    Należy sprawdzić prawidłowość certyfikatu; 
   ✔︎    Należy sprawdzić czy po wprowadzeniu i zatwierdzeniu identyfikatora został wyświetlony obrazek wybrany wcześniej przez klienta z galerii i czy obrazek zawiera prawidłowy czas wyświetlenia.

AUTORYZACJA OPERACJI

    ✔︎    W trakcie autoryzacji operacji kodem SMS należy koniecznie: 
          ₋ dokładnie zapoznać się z treścią przesłanej wiadomości SMS i upewnić się, czy treść wiadomości dotyczy właściwej operacji;
          ₋ dokładnie sprawdzić, czy w wiadomości SMS, cyfry numeru rachunku, na który jest wysyłany przelew, zgadzają się z tymi, które widoczne są na ekranie komputera. 
    ✔︎    W trakcie autoryzacji operacji autoryzacją mobilną należy koniecznie: ₋ dokładnie zapoznać się z treścią przesłanego zlecenia autoryzacyjnego i upewnić się, czy treść wiadomości dotyczy właściwej operacji.

Wiadomości e-mail i MMS

    ✔︎   Bank nigdy nie wysyła do klientów pytań dotyczących haseł lub innych poufnych danych; 
    ✔︎    Bank nigdy nie wysyła wiadomości z prośbą o aktualizację danych; 
    ✔︎    Bank nigdy nie podaje w przesyłanych wiadomościach linków do stron transakcyjnych; 
    ✔︎    Wiadomości e-mail oraz MMS nieznanego pochodzenia mogą zawierać załączniki ze szkodliwym oprogramowaniem, dlatego nie wolno ich otwierać i klikać na linki zawarte w takich wiadomościach. Linki mogą prowadzić do fałszywej strony, która ma wyłudzić dane do logowania.

NIETYPOWE ZACHOWANIE NA STRONIE POWINNO BUDZIĆ U KLIENTA CZUJNOŚĆ

    ✔︎    długie oczekiwanie na zalogowanie; 
    ✔︎    pojawiające się niestandardowo wyglądające pola; 
    ✔︎    pojawiające się dodatkowe pola formularza do wprowadzenia dodatkowych danych; 
    ✔︎    prośba o podanie hasła przy operacjach tego niewymagających.

Złodzieje mogą podjąć próbę włamania do Twojego komputera lub telefonu także wtedy, kiedy Ty nie jesteś zalogowany do banku, a np. sprawdzasz swoje maile lub przeglądasz strony internetowe.

DLATEGO 

    ✔︎    Nie otwieraj maili od nieznanych nadawców, nie klikaj w załączniki do wiadomości czy smsów, które wydają Ci się podejrzane (np. pochodzą od firmy kurierskiej, chociaż niczego nie zamawiałeś w sklepach internetowych albo od dostawcy energii, z którym nie masz podpisanej umowy).
    ✔︎    Nie klikaj w linki prowadzące do stron rzekomo aktualizujących Twoje certyfikaty bezpieczeństwa lub system transakcyjny – bank NIGDY o to nie prosi w mailach.
    ✔︎    Uważaj na wiadomości, w których ktoś prosi Cię o dopłatę do jakiejś transakcji – upewnij się, najlepiej dzwoniąc do danej osoby lub firmy, czy prośba jest prawdziwa.
    ✔︎    Nie wysyłaj kodów BLIK nawet osobom znajomym, które proszą Cię o to przez Facebooka, messangera lub inny serwis społecznościowy, najlepiej zadzwoń i zapytaj, czy rzeczywiście ktoś miał do Ciebie taką prośbę.

Korzystając z kart bankomatowych należy pamiętać o:

  • nie zapisywaniu numeru PIN;
  • nie trzymaniu numeru PIN i karty w jednym miejscu;
  • nie udostępnianiu numeru PIN i karty innym osobom;

Zgubiona lub skradziona karta bankomatowa?

Niezwłocznie zgłoś taką sytuację telefonicznie: (+48) 828-828-828 lub (+48) 86 215 50 50 czy też osobiście w dowolnej jednostce Banku Polskiej Spółdzielczości lub Banku Spółdzielczego. Bank ponosi odpowiedzialność finansową za transakcje dokonane od momentu zgłoszenia zastrzeżenia karty.