Informacje

11 kwietnia 2024

Wybierasz się w podróż zagraniczną? Pamiętaj koniecznie o zabraniu ze sobą karty płatniczej. Jeśli używasz tej w telefonie lub zegarku, weź również kartę plastikową.
W niektórych rejonach świata mogą występować

...
27 marca 2024

Trwa Rok Edukacji Ekonomicznej. W ramach projektu edukacyjnego „KZBS, czyli kształć się z bankiem spółdzielczym” przekazujemy Państwu kolejne grafiki edukacyjne.

...

8 marca 2024

Rozporządzenie BMR to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach

...
6 marca 2024

Uwaga !!! Oszuści dzwonią z numerów podszywających się pod banki lub inne instytucje zaufania publicznego. Spoofing czyli fałszywe połączenia telefoniczne przestępców podszywających się pod banki lub inne instytucje

...
1 marca 2024

Od dnia 01-03-2024 r. ruszyła kolejna edycja loterii "Spłacamy Twój Kredyt" w której można wziąć udział  do dnia 30-11-2024 r. Każdy Klient który podpisze umowę na jeden z Produktów promocyjnych, tj. na: kredyt

...
23 listopada 2023

{loadmoduleid 418}
Aplikacja dla najmłodszych która daje możliwość uczenia się, pod nadzorem rodzica, świadomego oszczędzania i zarządzania gromadzonymi pieniędzmi oraz

...

Biuro Informacji Kredytowej

Co to jest Biuro Informacji Kredytowej?

Biuro Informacji Kredytowej (BIK) jest to instytucja powołana w 1997 r. przez banki i Związek Banków Polskich w celu gromadzenia, przechowywania i udostępniania  informacji o aktualnych zobowiązaniach oraz historii kredytowej Klientów banków – zarówno Klientów indywidualnych jak i przedsiębiorców.

Kiedy dane mogą trafić do BIK? 

BIK posiada informacje o terminowych jak i nieterminowych spłatach kredytu. BIK nie jest  „czarną listą”, ale bazą informacji o Klientach banków wykorzystywanych do określania ryzyka kredytowego związanego z danym Klientem. Dane są przekazywane do BIK w momencie składania przez Klienta wniosku (np. kredytowego) oraz po zaciągnięciu przez niego zobowiązania (np. kredytu). Informacje dotyczące obsługi zaciągniętego kredytu bank aktualizuje przynajmniej raz na 7 dni, przez cały okres trwania zobowiązania. 

Jakie dane trafiają do BIK? 

Do BIK trafiają dane identyfikacyjne oraz informacje o zobowiązaniach kredytowych powiązanych z  danym Klientem, wskazujące m. in.: stan początkowy zobowiązania, aktualny stan zadłużenia oraz historię kredytową.

Jak długo dane są przetwarzane w BIK?

Jeśli Klient terminowo spłaca zobowiązanie, to dane Klienta są przetwarzane w BIK od chwili ich przekazania do BIK, aż do wygaśnięcia zobowiązania. 

Jeśli Klient wyraził zgodę na przetwarzanie swoich danych po wygaśnięciu zobowiązania, dane te są udostępniane bankom w celu oceny zdolności kredytowej i analizy ryzyka kredytowego przez okres do 5 lat, poświadczając pozytywną historię kredytową Klienta. 

Dane mogą być przetwarzane również bez zgody Klienta przez okres pięciu lat, jeśli spełnione są łącznie następujące warunki: 

  • Klient nie uregulował zobowiązania lub dopuścił się zwłoki powyżej 60 dni
  • upłynęło kolejnych 30 dni od momentu poinformowania Klienta przez bank o zamiarze przetwarzania danych Klienta bez jego zgody, a mimo to Klient nie uregulował w tym czasie swojego zobowiązania. 

Dodatkowo na mocy Ustawy Prawo bankowe dane wszystkich zobowiązań Klientów mogą być przetwarzane w BIK przez okres 12 lat od dnia wygaśnięcia zobowiązania, dla celów związanych ze stosowaniem modeli i metod statystycznych. Przetwarzanie danych w tym celu nie wymaga zgód Klientów.

Historia ważniejsza  

Sytuacją najkorzystniejszą dla Klienta jest terminowo regulowane zobowiązanie, co jest równoznaczne z pozytywną historią kredytową w BIK.

Czy pozytywna historia kredytowa jest do czegoś potrzebna? 

Klient z pozytywną historią kredytową jest dla banków Klientem najcenniejszym. Dzięki niej banki mogą zaproponować Klientom lepsze warunki współpracy. Brak dostępu do historii kredytowej raczej nie ułatwi współpracy z bankiem. Wyrażając zgodę na przetwarzanie danych osobowych, Klient buduje swoją pozytywną historię kredytową. 

Korzystając z kart bankomatowych należy pamiętać o:

  • nie zapisywaniu numeru PIN;
  • nie trzymaniu numeru PIN i karty w jednym miejscu;
  • nie udostępnianiu numeru PIN i karty innym osobom;

Zgubiona lub skradziona karta bankomatowa?

Niezwłocznie zgłoś taką sytuację telefonicznie: (+48) 828-828-828 lub (+48) 86 215 50 50 czy też osobiście w dowolnej jednostce Banku Polskiej Spółdzielczości lub Banku Spółdzielczego. Bank ponosi odpowiedzialność finansową za transakcje dokonane od momentu zgłoszenia zastrzeżenia karty.